הפרעת שינה: איך זה משפיע על התפוקה בעבודה – ומה אפשר לעשות?

הפרעת שינה

בשנים האחרונות המודעות לגבי איכות השינה נמצאת במגמת עלייה, לא מעט בזכות דיווחים מצד עובדים שמעידים כי הם לא מצליחים לישון כשורה ובהתאם לכך היכולת בעבודה נפגמת באופן משמעותי. למעשה, בעידן שבו רבים מאיתנו עובדים במשך שעות רבות, השינה הפכה למצרך חשוב לתפקוד אבל גם לטובת צבירת כוחות. אם אתם עייפים גם אם ישנתם טוב במהלך הלילה או חשים כי השינה שלכם לא רציפה, יכול מאוד להיות כי אתם סובלים מהפרעת שינה. הפרעת שינה היא למעשה הפרעה רפואית המאופיינת בנחירות, קושי להירדם, קימה במהלך הלילה, קושי רב להתעורר, תחושת יובש בפה וכן כאבי ראש לצד תגובות איטיות במהלך היום כתוצאה מעייפות מצטברת. עובדים שנוטים להתעצבן מדברים פעוטים או מרגישים כי הם זקוקים לשינה במהלך היום בשביל לצבור כוחות נדרשים לפנות לרופא לטובת קבלת אבחון וכן קביעת תוכנית טיפול, וזאת מתוך מטרה לבחון את מקור ההפרעה, ולטפל בה. ככל שהפרעה הזו מטופלת בזמן, כך ניתן בסופו של דבר ליצור איכות שינה טובה יותר אבל גם שיפור ניכר בתפוקה בעבודה.

מהו הטיפול המקובל בעבור הפרעות שינה?

הפרעת שינה היא אחת מהבעיות הנפוצות ביותר בקרב עובדים במאה ה 21. אין מדובר בגזרת גורל, וזאת בשל העובדה כי כיום ניתן לקבל טיפול אפקטיבי שיכול לסייע לטובת טיפול בהפרעה כמו גם יצירה של איכות שינה טובה יותר. אחד מהטיפולים כולל למשל נטילה של הורמון המלטונין המהווה חלק בלתי נפרד מוויסות מחזוריות השינה. מדובר בהורמון המופרש דרך בלוטה במרכז המוח באזור השעה 21:00 בערב. ככל שמתבגרים, ההפרשה של ההורמון פוחתת ולצד המציאות המודרנית במסגרתה רבים נאלצים לעבוד גם בשעות הערב או מתכננים תוכניות כמו למשל מפגשים עם חברים לאחר שעות העבודה, המחסור בהורמון הזה משפיע על היכולת להירדם כמו גם לקבל איכות שינה טובה ועמוקה. על כן, באמצעות מרשם רופא אפשר לקבל את ההורמון באופן מלאכותי וזאת דרך נטילה של תוסף בריכוז של 2 מ"ג. מדובר בפתרון המאפשר להירדם בקלות ובהתאם לכך גם לחוות שינה טובה ואיכותית יותר, אולם אין מדובר בתרופת קסם ונדרש לבצע פעולות נוספות בכדי להתמודד ולהתגבר על ההפרעה.

פעולות קלות שכל עובד יכול ליישם לטובת איכות שינה משופרת

יצירת מרחב שינה נטרלי

לחדר השינה שלכם יש משמעות גדולה מבחינת היכולת להירדם ולישון עמוק. הקפידו להוציא מהחדר הפרעות כמו למשל טלוויזיה או מכשיר נייד, מאחר והקרינה של האור הלבן משפיעה על המוח ומקשה עליו להפריש הורמונים שגורמים להירדמות. העדיפו להיכנס למיטה רק כאשר אתם עייפים וכן דאגו להחשיך את החדר לטובת הירדמות מהירה יותר.

שינוי תזונתי

העדיפו שלא לאכול ארוחה כבדה לפני השינה אלא לאכול ארוחה קלילה עד כשעתיים לפני השינה. בנוסף, הפחיתו בצריכה של קפאין במהלך היום והעדיפו במקום זאת לשתות תה העשוי מחליטת צמחים וזאת בשל ההשפעה המרגיעה על מערכת העיכול לפני השינה.

הרפיה

העומס הנפשי משפיע גם הוא על איכות השינה ועל היכולת להירדם. על כן, הרפו את הגוף והנפש לפני השינה באמצעות האזנה למוזיקה נעימה או מדיטציה שתאפשר לכם להתמקד ולהניח לטרדות שמשפיעות על השינה.

פעילות גופנית

הקפידו לבצע פעילות גופנית באופן קבוע כשלוש עד ארבע שעות לפני השינה. מחקרים שנערכו בתחום השינה והפרעות השינה בפרט מצאו כי לפעילות גופנית סדירה עשויה להקל מאוד על התסמינים של הפרעת שינה, אולם חשוב שלא להגזים אלא לבצע את הפעילות רק בשעות הצהריים המאוחרות ולא לגלוש לשעות הלילה, מאחר ופעילות גופנית מכל סוג מגבירה את האדרנלין בגוף.

לסיכום, הפרעת שינה היא הפרעה נפוצה שמשפיעה באופן ישיר על התפוקה ועל רמת הריכוז בעבודה. אם אתם חשים עייפות מוגברת או מתעוררים במהלך הלילה, זה הזמן לנקוט בצעדים בכדי ליצור שיפור ובהתאם לכך גם להוביל ליצירת תמהיל פרודוקטיביות שיגיע לידי ביטוי הן בעבודה אבל גם בחייכם הפרטיים.

נגישות
גלילה לראש העמוד