יזמות חברתית: כך תנהלו עמותה מוצלחת

יותר מ 30 אלף עמותות פעולות בישראל, בעת שכל אחת מהן, בעלת אג'נדה כזאת או אחרת. כמעט כל עמותה בישראל, פועלת על מנת לקבל את מרבית תשומת הלב של גורמים משפיעים, כמו גם כדי לממן את פעילותה ולתפוס את עין הציבור – כך שהיא תהיה מוכרת ותשיג את מטרותיה. עמותה על פי ההגדרה, היא התאגדות של אנשים אשר הוקמה כדי להגשים מטרות וליזום מהליכים חברתיים. בעוד שמרבית העמותות בארץ פועלות כדי להטיב עם חסרי ישע, לחולל שינויים חברתיים ולסייע בנושאים בוערים.

אם אתם מקימים התאגדות כזאת, אתם בוודאי נמצאים בשלבים הראשונים של רישום עמותה מול משרדי ממשלה, גיוס מתנדבים ובחירת בעלי תקפידים, בעוד שמרכיב חשוב בדרך להצלחה, נוגע ליכולת להבין כיצד מנהלים נכון תהליכים. אז איך עושים זאת באמת?

ניהול עמותה בצורה יעילה – הדרך לעשות  זאת נכון

מי שמנהל יזמות חברתית, יודע שבאמצעות ניהול נכון, פנייה אל גורמים משפיעים, יצירת קשר עם העיתונות, וגם בעזרת גיוס כספים – אפשר לכבוש מטרות חשובות. בזמן שאתם מתכננים את המהלכים שלכם, שימו לב למספר פעולות שיקדמו אתכם אל המטרה:

ניהול אסטרטגיות

חשוב כי תנהלו את האסטרטגיות שלכם בצורה נכונה. קיימו ישיבות מסודרות, הציבו מטרות, הגדירו את קהל התורמים והפילנטרופיים אילו אתם מכוונים, הבינו אל איזה כלי תקשורת או מובילי דעת קהל אפשר לפנות, ומה הצפי לגבי הפעילות השנתית. תכנון האסטרטגיה תכלול גם ניהול כספים נכון, בחירת בעלי תפקידים ותכנון תקציבים.

יצירת שיתופי פעולה

חלק גדול מפעילותה של עמותה, נעשה באמצעות שיתופי פעולה פורים. בכך למשל, ניתן למצוא שחקנים או פוליטיקאים שמגיעים לאירועים בבתי חולים (זאת בעת יזמות שעוסקת במחקר רפואי או בהתרמת כסף עבור ניתוחים). אפשר למצוא שיתופי פעולה כמו תרומות של אוכל לנזקקים על ידי בתי מלון, או מרכזי אומנות ותרבות שפותחים את שעריהם בחינם לבני נוער או לנשים שחוו אלימות במשפחה. בכל מקרה, אם תדעו אילו שיתופי פעולה קיימים – תוכלו לקדם את המטרה שלכם במהירות.

תכנית עבודה באמצעות מודלים חכמים

חקרו אודות מודולים שונים לניהול עמותות. כיום, קיימים ארגונים חברתיים או משרדים חברתיים אשר מפתחים מודלים בהתאמה אישית עבור יוזמות חברתיות. בכך מנכ"לים יכולים להעצים את ההשפעה ולנהל את הארגון בצורה נכונה.

פנייה לממשלה

מומלץ מאד שלוביסטים, עוזרים פרלמנטריים, דוברים ואנשי תקשורת יכירו את המטרה שלכם ויסייעו לכם לקדם אותה. בימים שלפני בחירות, קל יותר להגיע עם בקשות אל חברי כנסת ושרים אשר יכולים לסייע לכם לקדם את המטרה. לכן כדאי שתהיה לכם הכרות מעמיקה עם תהליכי שיתוף בממשלה ויכולת עבודה עם בכירים במשק הישראלי ובחברה האזרחית.

ייעוץ וליווי

כיצד מנהלים עמותה מוצלחת?

זה נכון, כאשר אתם מנהלים עמותה התקציב שלכם מוגבל. עם זאת, הוצאה שתניב פירות בהמשך – נחשבת משתלמת. כדי לקבל ייעוץ וליווי בעת ניהול העמותה, אפשר לבחור  חברת יעוץ, אשר מסייעות למנכ"לים לבנות אסטרטגיות נכונות. חברות אלה יעזרו לכם לתכנן מערך פרסום, לבצע שיתופי פועלה ולהבין כיצד פונים אל תורמים או אל קרנות פילנטרופיות.

פרסום ושיווק העמותה

לבסוף יש לשים את הדגש על הדרכים באמצעותן תפרסמו ותשווקו את היוזמה החברתית שלכם. בעשור האחרון, ניתן לפרסם בחינם את המטרות והאג'נדות שלכם ברשתות החברתיות, בעוד שפרסום מטרות ויוזמות באמצעות פלטפורמה כמו 'הדסטארט' תהיה מעולה. נוסף לכך, נסו להפיץ את השמועה על הפעילות שלכם בין צעירים אקטיביסטיים. באמצעות אנשים אלה, שנחשבים כוח חזק בעיצוב דעת הקהל, אפשר להגיע רחוק ולכבוש את היעדים שהצבתם.

לסיכום, הקמת עמותה היא לא עניין של מה בכך. מדובר במערך שלם שדורש מתנדבים, פגישות, פעילויות פנייה אל פילנטרופיים, גיוס כספים ועוד. לכן יש להיות מוכנים לכל מטלה ומאורגנים נכון עבור המטרה.

השארת תגובה