שילוב ילדים עם תסמונת טורט במסגרות חינוך: איך אפשר לעשות את זה על הצד הטוב ביותר?

מחנכים, יש לכם אחריות להבטיח שכל התלמידים יקבלו את התמיכה שהם צריכים כדי להצליח בכיתה, גם תלמידים עם תסמונת טורט. תסמונת טורט היא הפרעה נוירו התפתחותית המשפיעה על כאחוז מהילדים ברחבי העולם. אי פעם היה לכם תלמיד עם תסמונת טורט בכיתה שלכם? במאמר זה, תוכלו לגלות אסטרטגיות שמחנכים יכולים להשתמש בהן כדי להתאים את עצמם ואת הכיתה לתלמידים עם תסמונת טורט.

מהי תסמונת טורט?

תסמונת טורט היא הפרעה מורכבת שעדיין אינה מובנת במלואה. מאמינים שהתסמונת נגרמת משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. סימן ההיכר של תסמונת טורט הם טיקים לא רצוניים שעשויים להיות קלים עד חמורים. לחלק מהילדים עם התסמונת עשוי להיות רק סוג אחד של טיקים, ואילו אחרים עשויים לסבול מטיקים מרובים המשתנים עם הזמן. טיקים יכולים להיות פיזיים, כגון מצמוץ עיניים, עווית פנים או משיכת כתפיים, או קוליים, כגון נהמה, שיעול או חזרה על מילים או ביטויים.

התאמות לתלמידים עם תסמונת טורט

חינוך המורים והצוות

הצעד הראשון בהתאמות בשביל תלמידים עם תסמונת טורט הוא לחנך את המורים והצוות על ההפרעה. החינוך כולל מתן מידע על הסימפטומים של התסמונת, כיצד היא יכולה להשפיע על הלמידה, ואסטרטגיות להתמודדות עם המחלה והטיקים שמגיעים איתה ומופיעים בכיתה. כמו כן, יש ליידע את המורים על תרופות או טיפולים שתלמידים שסובלים מתסמונת טורט עשויים לקבל וכיצד הם עשויים להשפיע על התנהגותם.

יצירת סביבה בטוחה ומכילה

חשוב ליצור סביבה בטוחה ומכילה לתלמידים עם תסמונת טורט. ניתן להשיג זאת באמצעות הגדרת ציפיות ברורות להתנהגות ויצירת תרבות של קבלה והבנה. מורים יכולים גם לעבוד עם התלמידים כדי לפתח אסטרטגיות לניהול הטיקים שלהם, כגון לקיחת הפסקות או שימוש בטכניקות הרפיה.

 

 

סיפוק התאמות

ישנן מספר התאמות שניתן לבצע כדי לתמוך בתלמידים עם תסמונת טורט בכיתה ולעודד יצירתיות ופיתוח תכונות חדשות, והן:

  • מתן מרחב שקט לתלמיד לצאת להפסקות במידת הצורך
  • מתן אפשרות לתלמיד לעמוד או לנוע במהלך השיעור
  • פינת ישיבה ייעודית לתלמיד
  • מתן אפשרות לתלמיד להשתמש בצעצועי קשקוש או בכלים חושיים אחרים כדי לסייע בניהול הטיקים שלו
  • מתן זמן נוסף למטלות ולמבחנים במידת הצורך
  • מתן אפשרות לתלמיד להשתמש במחשב או בטכנולוגיה מסייעת אחרת במקרה של קושי בכתיבה
  • עידוד התלמיד לתקשר את צרכיו והעדפותיו למורה

עבודה עם הורים ומטפלים

בתי הספר צריכים גם לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ההורים והמטפלים כדי להבטיח שתלמידים עם תסמונת טורט יקבלו את התמיכה שהם צריכים. העבודה כוללת שיתוף מידע על הצרכים וההתקדמות של התלמיד ושיתוף פעולה על אסטרטגיות לניהול טיקים בכיתה ומחוצה לה.

טיפוח תמיכה חברתית ורגשית

תלמידים עם תסמונת טורט עשויים לחוות אתגרים חברתיים ורגשיים הקשורים להפרעה שלהם. הם עשויים להרגיש נבוכים או מודעים לעצמם בגלל הטיקים שלהם או שהם עשויים להתקשות לתקשר עם בני גילם. כדי לתמוך בתלמידים אלה, המחנכים יכולים לספק תמיכה חברתית ורגשית באמצעות אסטרטגיות כגון:

  • עידוד שיח פתוח ומכבד על תסמונת טורט בכיתה
  • מתן הזדמנויות לתלמיד להתחבר עם עמיתים שיש להם חוויות או תחומי עניין דומים
  • מתן שירותי ייעוץ או טיפול שיסייעו לתלמיד לבנות מיומנויות התמודדות וחוסן נפשי
  • חינוך עמיתים ואנשי צוות על תסמונת טורט כדי להפחית סטיגמה ולהגביר את ההבנה
  • עבודה עם התלמיד ומשפחתו ליצירת תוכנית לניהול אתגרים חברתיים ורגשיים הקשורים לתסמונת

באמצעות טיפוח תמיכה חברתית ורגשית לתלמידים עם תסמונת טורט, המחנכים יכולים לעזור לתלמידים אלה להרגיש בטוחים יותר ומחוברים בכיתה ומחוצה לה.

לסיכום

הכנסת תלמידים עם תסמונת טורט לכיתה דורשת מאמץ משותף של מחנכים, הורים ומטפלים. באמצעות חינוך המורים והצוות, יצירת סביבה בטוחה ומכילה, מתן התאמות ועבודה עם הורים ומטפלים, המחנכים יכולים לעזור לתלמידים עם תסמונת טורט לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. חשוב לזכור שלכל תלמיד עם תסמונת טורט עשויים להיות צרכים וחוויות שונים, וחיוני להישאר גמישים ולהתאים את עצמכם במתן מענה לצרכים אלה. עם התמיכה וההתאמות הנכונות, תלמידים עם תסמונת טורט יכולים לשגשג בכיתה ומחוצה לה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות
גלילה לראש העמוד